10 نکته کاربردی برای مواجهه با احساس گناه

زمان مطالعه : 4 دقیقه

غلبه بر احساس گناه امکان‌پذیر است، حتی اگر مدت‌ها از شروع آن گذشته باشد. گناه احساس مسئولیت یا پشیمانی برای افکار، رفتارها یا حرف‌هایتان است. زمانی درگیر این احساس می‌شوید که فکر کنید به کسی آسیب رسانده‌اید، اشتباهی مرتکب شده‌اید، یا کاری خلاف اصول اخلاقی شخصی‌تان انجام داده‌اید. این احساس می‌تواند کارکرد مثبتی داشته باشد و حتی به شما کمک کند تا از اشتباهات خود درس بگیرید.

شاید شما در برخی موارد واقعاً مقصر باشید اما گاهی خود را مسئول اتفاقاتی می‌دانید که در ایجاد آنها هیچ نقشی نداشته‌اید. همچنین، ممکن است دیگران احساس گناه را در شما ایجاد کرده باشند، تا از این طریق بتوانند شما را به انجام کارهای مورد نظرشان مجاب کنند.

ریشه احساس گناه چیست؟

بر اساس مطالعه‌ای در سال 2018، گناه یک احساس اجتماعی آموخته‌شده است. این احساس برای داشتن یک تعامل و همکاری موفقیت‌آمیز بین اعضای یک گروه ضروری است.

احساس گناه به شما می‌گوید که نگاه دقیق‌تری به یک موقعیت یا رفتار مشخص داشته باشید. همچنین، این احساس راهنمای شما برای اصلاح رفتارهای نادرست است.

گناه سمی چیست؟

گناه سمی نوعی گناه هست که دیگر به شما انگیزه نمی‌دهد تا تغییری مثبت در خود ایجاد کنید.

احساس گناه می‌تواند از اتفاقات مرتبط با آن هم فراتر برود و به کل شخصیت شما تعمیم پیدا کند. در این حالت، به جای آن که فقط از کرده خود پشیمان باشید، احساس بدی نسبت به خودتان پیدا می‌کنید.

و علت آن ناآگاهی شما از این مسئله است که چطور احساس گناه را به طور مؤثری مدیریت کنید. اگر اجازه بدهید که این احساس انتخاب‌ها و رفتارهای شما را هدایت کند، به خودتان آسیب خواهید رساند.

چطور از احساس گناه رهایی پیدا کنیم؟

احساس گناه می‌تواند شدید و برداشتن بار آن از دوش سخت باشد. همچنین، پیدا کردن منشأ آن کاری چالش‌برانگیز است. اما روش‌های مؤثری برای مواجهه و غلبه بر آن وجود دارد.

مدیریت این احساس با تشخیص منشأ آن آغاز می‌شود. برای این کار سؤال‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • چه اتفاقی این احساس را در شما ایجاد کرده است؟
  • خود را مسئول چه جنبه مشخصی از آن اتفاق می‌دانید؟
  • آیا واقعاً کار اشتباهی انجام داده‌اید، یا این فقط تصور شماست؟
  • آیا شخص دیگری در ایجاد این احساس نقش داشته است؟
  • آیا می‌توانید وضعیت پیش‌آمده را اصلاح کنید؟

پاسخ این سؤال‌ها کمک می‌کند تا منشأ احساس گناه را پیدا کنید.

راهکارهای مدیریت احساس گناه چیست؟

گام بعدی این است که راهی برای مدیریت احساس گناه پیدا کنید. برای این کار راهکارهای زیادی وجود دارد که در ادامه، 10 مورد از مهمترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

وجود این احساس را بپذیرید:

گاهی احساس گناه در زیر علائم دیگری مانند اضطراب و بی‌خوابی پنهان می‌شود. در این حالت، تشخیص این که چه چیزی واقعاً آزارتان می‌دهد بسیار مشکل است. اگر تشخیص دهید که ریشه اصلی اضطراب و بی‌خوابی شما احساس گناه است، گام نخست خود را به‌درستی برداشته‌اید.

افکار منفی را حذف کنید:

همان طور که در بحث گناه سمی اشاره کردیم، احساس گناه می‌تواند به کل شخصیت شما تعمیم پیدا کند. نتیجه آن ارزیابی نادرست از خودتان و گفتگوهای ذهنی منفی است؛ باورهایی مثل «من آدم بدی هستم» یا «همیشه اشتباه می‌کنم» و مانند آن.

این را به خاطر داشته باشید: شاید یک رفتار اشتباه با ایده‌آل ذهنی‌تان فاصله داشته باشد، اما آن رفتار کل شخصیت شما را تعریف نمی‌کند.

ببینید آیا هنوز دلیلی برای این احساس وجود دارد:

گاهی داشتن احساس گناه نابجا است زیرا کسی که از رفتار شما آسیب دیده از آن اتفاق گذر کرده یا دیگر شما را بخشیده است. پس، احساس واقعی آن فرد را از خودش بپرسید. شاید دیگر دلیلی ندارد که بار این مسئولیت را به دوش بکشید.

کارهای مثبت‌تان را فراموش نکنید:

وقتی خود را گناهکار می‌دانید، به‌سختی می‌توانید همه کارهای مثبت خود را به خاطر بیاورید. فهرستی از کارهای خیری که انجام داده‌اید تهیه کنید. احتمالاً خواهید دید که تعداد اعمال مثبت شما خیلی بیشتر از خطاهایتان است.

تأمین نیازهای شخصی کاری طبیعی است:

گاهی ریشه این احساس در این باور نادرست است که نباید زمان، انرژی یا پول خود را فقط صرف خودمان بکنیم. اما به خاطر داشته باشید که هیچ کس نمی‌تواند همیشه در اختیار دیگران باشد. شما هم نیازهای شخصی خودتان را دارید، که به اندازه‌های نیازهای دیگران اهمیت دارد.

حد و مرز مشخص کنید:

گناه ممکن است ناشی از حد و مرزهای نامشخص شما باشد. برای مثال، وقتی سعی می‌کنید دیگران را از نیازهایتان آگاه کنید یا درخواست‌های آنها را رد می‌کنید، خود را سرزنش می‌کنید.

برای ایجاد مرزهای مشخص و درست باید انتظارات مشخصی داشته باشید. مشخص کنید چه رفتارهایی را از دیگران می‌پذیرید و چه رفتارهایی را آنها می‌توانند از شما انتظار داشته باشند.

جبران خسارت کنید:

برخی اوقات، وجود احساس گناه نشانه این است که باید به خاطر رفتارتان عذرخواهی کنید. انجام این کار اغلب از شدت احساسات ناخوشایند کم خواهد کرد.

اگر دیگر امکان جبران خسارت وجود ندارد، مثلاً فرد مورد نظر در قید حیات نیست، می‌توانید صحبت‌های خود را در قالب یک نامه بنویسید. سپس به عنوان خاتمه این ماجرا، آن نوشته را پاره کنید یا بسوزانید.

ببینید چه چیزی در کنترل شماست:

اگر منشأ احساس گناه را یافته‌اید، بررسی کنید که چه جنبه‌هایی از آن را می‌توانید تغییر دهید. برای مثال، فرض کنید خود را مسئول اتفاقی می‌دانید که سال‌ها پیش رخ داده است. بهتر است افکار خود را بر این متمرکز کنید که اکنون چه کاری از دست شما برمی‌آید.

اگر هیچ چیزی وضعیت را تغییر نمی‌دهد، حفظ احساس گناه به تغییر مورد نظر شما منتهی نخواهد شد. پس سعی کنید کمی با خودتان مهربان باشید. برخی چیزها را نمی‌توان تغییر داد، و این اشکالی ندارد.

به مشکلات سلامت روانی خود رسیدگی کنید:

اگر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی یا اختلال استرس بعد از آسیب روانی (Post-traumatic stress disorder) در احساس گناه نقش دارند، شاید بهتر باشد با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید در چه زمینه‌هایی نیاز به کمک دارید و چه روش‌هایی را باید برای مدیریت احساس گناه به کار بگیرید.

قبول کنید که هیچ کس کامل نیست:

در نهایت، بدانید که همه اشتباه می‌کنند. اگر انتظارات نامعقولی از خودتان دارید و خود را به خاطر کوچک‌ترین خطایی سرزنش می‌کنید، به خودتان یادآوری کنید که هیچ کس کامل نیست.

وقتی اشتباه می‌کنید به این معنی نیست که انسان بدی هستید. درست مانند هر انسان دیگری، شما هم در حال یادگیری و رشد هستید و سعی می‌کنید مسیر خود را در زندگی پیدا کنید.

بدون شرح

پاسخ دهید

Your email address will not be published. فیلدهای الزامی * علامت گذاری شده اند