در مقایسه با مردها، سلامت گزارش‌شده توسط زن‌ها خیلی بیشتر به تحصیلات همسر گره خورده بود. برداشت محققان این است که احتمالاً این تفاوت به دوره زمانی نظرسنجی‌ها مربوط می‌شود

زمان مطالعه : 3 دقیقه

آیا میزان تحصیلات همسرمان بر سلامت فردی ما اثر می‌گذارد ؟

میزان سلامت ما به عوامل مختلفی مانند احساسات، شغل و وضعیت مالی وابسته است. تحصیلات نیز یکی از این عوامل است. تحقیقات نشان می‌دهد که بالاتر بودن میزان تحصیلات می‌تواند به سلامت بیشتر و حتی طولانی‌تر شدن عمر افراد منجر شود. اما آیا تحصیلات شریک‌تان هم می‌تواند تأثیری بر سلامت شما بگذارد؟

این موضوع مطالعه جدیدی است که توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایندیانا انجام شده و مقاله‌ای از آن به‌تازگی در مجله سلامت و رفتار اجتماعی منتشر شده است. محققان دریافتند که سلامت شخصی افراد رابطه مثبتی با میزان تحصیلات همسرشان دارد.

روش گردآوری داده‌های تحقیق

آنها از داده‌های یک مطالعه طولی استفاده کردند، که در آن داده‌ها در بازه‌های زمانی متعدد ‌گردآوری می‌شود. ابتدا، از دانش‌آموختگان سال آخر دبیرستان در ویسکانسین در سال 1957 و در مقاطع زمانی مختلف تا سال 2011 نظرسنجی شد. همچنین، بین سال‌های 1977 تا 2011، از خواهرها و برادرهای این دانش‌آموختگان، و در سال‌های 2004 و 2006 از همسران دانش‌آموختگان و همسران خواهرها و برادرهای آنها نظرسنجی‌های دیگری صورت گرفت. این نظرسنجی‌ها از طریق پست و تلفن تکمیل شد.

برای این مطالعه، بیشتر از همه، نظرسنجی‌های سال‌های 2004 تا 2006 اهمیت داشت. محققان دستاوردهای تحصیلی شرکت‌کنندگان اصلی (دانش‌آموختگان) و همین طور باقی شرکت‌کنندگان را بررسی کرده و سال‌هایی که در حال تحصیل بودند را محاسبه کردند. در نظرسنجی‌ها، دانش‌آموختگان و همچنین خواهرها و برادرهای آنها وضعیت سلامت خود را با عبارت‌های «خیلی بد»، «بد»، «معمولی»، «خوب»، یا «عالی» توصیف کرده، و به سؤالاتی در مورد وضعیت سلامت‌شان پیش از ازدواج، تا سن 16 سالگی، پاسخ دادند. در پایان، شرکت‌کنندگان مشخص کردند که آیا هیچ وقت سیگار کشیده بودند، و اگر این طور بود، چقدر از زمان آن می‌گذشت.

کنترل عامل تربیت خانوادگی

همه این داده‌ها این امکان را به محققان می‌داد که تأثیر میزان تحصیلات همسر بر سلامت فرد را بررسی کنند. وضعیت سلامت می‌تواند از تربیت خانوادگی نیز تأثیر بگیرد، اما محققان با مقایسه دوبه‌دوی شرکت‌کنندگانی که به یک خانواده تعلق داشتند، تأثیر این عامل را به حداقل رساندند. آنها دریافتند که تحصیلات همسر حقیقتاً عامل مهمی در پیشی‌بینی سلامت گزارش‌شده توسط فرد بود: فردی که سطح تحصیلات همسرش بیشتر از همسر خواهرها یا برادر‌هایش بود، معمولاً وضعیت بهتری را از نظر سلامت فردی گزارش می‌کرد. اضافه گرفتن عوامل تأثیرگذار دیگری مانند تحصیلات شخصی شرکت‌کنندگان، شرایط اجتماعی، و وضعیت سلامت آنها پیش و پس از ازدواج، این پیش‌بینی را باز هم تأیید می‌کرد.

تحصیلات به عنوان یک منبع مشترک

اندرو هالپِرن-مَنِرز (Andrew Halpern-Manners)، استاد دانشگاه ایندیانا و یکی از نویسندگان مقاله نام‌برده، می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد کسی که با او ازدواج می‌کنید و میزان تحصیلات او برای سلامتی شما مهم است. این مسئله شواهد بیشتری را ارائه می‌کند که تحصیلات، علاوه بر این که برای خود فرد ارزشمند است، یک منبع قابل اشتراک نیز هست».

بر اساس این مطالعه، بالا بودن سطح تحصیلات منابع اجتماعی، فکری، احساسی، و مالی مشترکی مثل هوش هیجانی بالاتر، دانش و مهارت‌های‌های تخصصی‌تر، یا پول بیشتر را برای زوج‌ها فراهم می‌کند؛ گرچه این اشتراک به این بستگی دارد که فرد قادر باشد منابع شخصی‌اش را با دیگری به اشتراک بگذارد. پس، افزون بر این که سطح تحصیلات شخص به‌وضوح برای سلامت خودش مهم است، او از تحصیلات شریکش هم نفع می‌برند.

هالپرن-منرز اضافه می‌کند: «این بر اهمیت تحصیلات – به عنوان یک کالای اجتماعی که ارزش سرمایه‌گذاری دارد – تأکید می‌کند و به این اشاره دارد که تأثیر اجتماعی کلی تحصیلات بر سلامت می‌تواند خیلی بیشتر از چیزی باشد که تصور می‌کنیم».

نقش جنسیت افراد در میزان این تأثیر

نکته جالب این مطالعه این بود که تأثیر تحصیلات همسر در مردها و زن‌ها متفاوت است. در مقایسه با مردها، سلامت گزارش‌شده توسط زن‌ها خیلی بیشتر به تحصیلات همسر گره خورده بود. برداشت محققان این است که احتمالاً این تفاوت به دوره زمانی نظرسنجی‌ها مربوط می‌شود: در زمان نظرسنجی، سطح تحصیلات زنان و موفقیت‌های شغلی آنها کمتر از مردان بود. در نتیجه، منابع همسران‌شان تأثیر اشتراکی بیشتری بر آنها می‌گذاشت.

این مسئله یک محدودیت این مطالعه را هم روشن می‌کند: طولانی بودن دوره زمانی این مطالعه ممکن است میزان تعمیم‌پذیری نتایج آن به روابط امروزی را محدود کند. مطالعات آینده مشخص خواهد کرد که در دنیای امروز که شرایط تا حدی برابرتر شده است، آیا هنوز هم تحصیلات همسر تأثیر اشتراکی بیشتری بر روی زنان می‌گذارد.

منبع:

https://digest.bps.org.uk/2022/03/01/our-partners-level-of-education-can-have-a-positive-impact-on-our-own-health/

بدون شرح

پاسخ دهید

Your email address will not be published. فیلدهای الزامی * علامت گذاری شده اند