دلبستگی

زمان مطالعه : 4 دقیقه

نگاهی علمی به رابطه بین دلبستگی به دیگران و رضایت از زندگی

در حالی که اکثر افراد دوست دارند رابطه‌ای عاشقانه در زندگی داشته باشند، بعضی‌ها از مجرد بودن خود خوشحال‌اند. ولی آیا امکان دارد کسی واقعاً از مجرد بودنش خوشحال باشد؟ به‌تازگی، جِف مک‌دونالد (Geoff MacDonald)، استاد بخش روان‌شناسی دانشگاه تورنتو، پژوهشی در مورد تأثیر سبک دلبستگی بر رضایت افراد از زندگی انجام داد. برای اولین بار، نتایج یک مطالعه نشان داد که بین «سبک‌های دلبستگی (attachment styles)» و این که افراد چقدر از مجرد بودن یا به طور کلی زندگی خود خوشحال هستند، رابطه‌ای وجود دارد. مقاله‌ای از این مطالعه با همکاری یوبین پارک (Yoobin Park)، فارغ‌التحصیل دانشگاه تورنتو و محقق فوق‌دکترای دانشگاه کالیفرنیای شهر سانفرانسیکو، در مجله روابط شخصی منتشر شده است.

تقسیم‌بندی سبک‌های دلبستگی

سبک‌های دلبستگی ترکیب ویژگی‌های شخصیتی و تجربه‌های ارتباطی بزرگسالی هستند، و به سه گروه تقسیم می‌شوند: ایمن، اجتنابی، و آشفته. این سبک‌ها را به مثابه صافی‌هایی در نظر بگیرید که بر نوع تجربه افراد از ارتباط با دیگران، و انتظاری که از روابط‌شان در آینده دارند، تأثیر می‌گذارد.

مک‌دونالد، که تحقیقات آزمایشگاه روان‌شناسی‌اش بر مسائل مربوط به داشتن با نداشتن پیوند اجتماعی متمرکز است، می‌گوید: «شناخت سبک دلبستگی خودتان کمک می‌کند تا بفهمید یک رابطه خاص تا چه اندازه می‌تواند اهداف شما را برآورده کند. برای مثال، یک فرد با سبک دلبستگی آشفته با این هدف رابطه‌ای را شروع می‌کند که در آن احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کند. اما این افراد در نهایت احساس ناراحتی می‌کنند چون سازوکار روابط آن طور نیست که انتظار دارند.

در مقابل، فردی که سبک دلبستگی ایمن دارد کسی را برای تقویت عزت‌نفس خودش نمی‌خواهد، بلکه به دنبال یک هم‌صحبت است. این افراد شخصیتی آرام دارند و نیازهای عاطفی خود را از طریق انواع بسیاری از روابط، شامل دوستان و خانواده، تأمین می‌کنند. مک‌دونالد معتقد است: «افراد دلبسته ایمن در مدیریت احساسات منفی مهارت دارند، و به زبان ساده‌تر می‌توان گفت، بهتر زندگی می‌کنند. تعجبی ندارد که ببینیم این افراد با تنهایی بهتر کنار می‌آیند و به طور کلی از زندگی راضی هستند.»

اولویت افراد دلبسته اجتنابی

مهم‌ترین یافته‌های این مطالعه مربوط به افراد دلبسته اجتنابی بود. این افراد استقلال خود را در اولویت قرار داده و معمولاً به دیگران بی‌اعتماد هستند. این گروه از وضعیت مجردی خود راضی هستند اما از کل زندگی خود رضایت کمتری دارند. یوبین پارک در این مورد می‌گوید: «برخلاف باور عمومی، به نظر می‌رسد این افراد دوست دارند یک شریک زندگی داشته باشند، اما برای‌شان بیشتر این مهم است که یک مجرد خوشحال باشند».

مک‌دونالد اعتقاد دارد که بیشتر پژوهش‌های پیشین در مورد افرادی است که دارای میزان بالایی از دلبستگی اجتنابی در روابط عاشقانه هستند. بنابراین، داده‌های این تحقیقات ممکن است کامل نباشد، چون این افراد را فقط در حالت شدید دلبستگی اجتنابی و در وضعیتی که برای آنها ناخوشایند بوده است، بررسی کرده‌اند.

«ما مدت‌ها تصور می‌کردیم که افراد دلبسته اجتنابی عمیقاً به عشق نیاز دارند ولی آن را سرکوب می‌کنند زیرا از آسیب‌پذیر بودن که برای ایجاد یک رابطه صمیمی ضروری است، می‌ترسند. اما به نظر می‌رسد این تنها چیزی نیست که افراد این گروه به آن علاقه دارند. برای مثال، ممکن است آنها از زندگی کاری خود رضایت بیشتری به دست بیاورند.» با این حال، این که دقیقاً چرا این گروه رضایت کمتری از کلیت زندگی خود دارند سؤالی است که پاسخ آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

افراد آشفته و ترس از طرد شدن

بر خلاف سبک دلبستگی اجتنابی، افراد دارای سبک دلبستگی آشفته، اشتیاق فراوانی به صمیمت دارند، اما می‌ترسند که دیگران درخواست‌شان را رد کنند. آنها هیجانات منفی شدیدی را تجربه می‌کنند و در روابط نزدیک معمولاً بیش‌ازحد احساس وابستگی دارند. افراد این گروه نه از مجرد بودن خوشحال هستند، نه از کلیت زندگی‌شان، و تمایل شدیدی به داشتن یک شریک دارند.

یکی از روش‌های مورد استفاده افراد آشفته برای مقابله با هیجانات منفی اتکا به دیگران است. به همین دلیل، آنها به‌راحتی جذب یک رابطه می‌شوند و در عین حال برای شاد بودن در آن رابطه دست و پا می‌زنند. مک‌دونالد توضیح می‌دهد که اگر این افراد می‌خواهند در روابط عاشقانه موفقیت بیشتری داشته باشند، باید پریشانی عاطفی خود را بهتر مدیریت کنند: «روان‌درمانی می‌تواند به آنها کمک کند. آنها باید یاد بگیرند، به جای ایجاد روابط زودگذر برای کنترل سریع استرس، شریک‌هایی را انتخاب کنند که در کنار آنها بتوانند بهترین و شادترین شخصیت خود را شکوفا کنند.»

او اضافه می‌کند که افراد آشفته ارزش زیادی برای پیوندهای دوستانه و خانواده خود قائل هستند و به این خاطر، فشار زیادی بر روابط عاشقانه خود وارد می‌کنند.

عوامل تأثیرگذار بر رضایت افراد مجرد

مک‌دونالد می‌گوید: «به دلیل یک گرایش فرهنگی، ما در بررسی این که افراد چطور نیازهای عاطفی خود را تأمین می‌کنند تنها بر روی بافت روابط عاشقانه تمرکز داریم. اما، محققان باید هنگام بررسی تجربه‌های افراد مجرد، همه روابطی که منبع حمایت یا علت مشکلات در روابط هستند را در نظر بگیرند». مک‌دونالد توضیح می‌دهد که یکی از دلایلی که افراد دلبسته ایمن به طور کلی از مجرد بودن راضی هستند این است که آنها در جاهای دیگر، یعنی با خانواده و دوستان، روابط نزدیک خود را حفظ می‌کنند.

در مطالعه‌ای دیگر، مک‌دونالد و پارک عامل رضایت جنسی را در مجردها بررسی کردند. نتیجه این مطالعه شاید تعجب‌برانگیز نباشد چون مجردهایی که از روابط جنسی خود رضایت داشتند از مجرد بودن خوشحال‌تر بوده و کمتر به یک رابطه عاشقانه و متعهدانه علاقه نشان می‌دادند.

به طور سنتی، محققان حوزه تجرد به نقش روابط عاشقانه در زندگی افراد مجرد توجه می‌کند. اکنون، آزمایشگاه‌هایی مانند آزمایشگاه مک‌دونالد توجه همه را به این حقیقت جلب می‌کند که به غیر از خواستن یا نخواستن یک رابطه عاشقانه، چیزهای خیلی بیشتری در زندگی افراد مجرد وجود دارد. آنها خانواده، دوستان، شغل‌ها و سرگرمی‌هایی دارند و همه این موارد در شادی آنها نقشی تعیین‌کننده دارد.

منبع:

https://phys.org/news/2022-04-expert-link-styles-life-satisfaction.html

بدون شرح

پاسخ دهید

Your email address will not be published. فیلدهای الزامی * علامت گذاری شده اند