اعتیاد به گوشی تلفن همراه در بین افراد جامعه

اعتیاد به گوشی تلفن همراه در بین افراد جامعه


زمان مطالعه : 4 دقیقه

اگر نگران این هستید که خیلی زیاد از گوشی همراه استفاده می‌کنید، در این احساس تنها نیستید. برای بسیاری از ما، استفاده از گوشی همراه یک بخش ضروری از زندگی مدرن است. ما اغلب به این توجه نمی‌کنیم که برای هر کاری، از ارتباط با عزیزمان گرفته تا گذران وقت، از این وسیله استفاده می‌کنیم. بنابراین، طبیعی است که در بیشتر ساعت‌های روز یک گوشی همراه در دست‌مان باشد.

دقیقاً برای هر چیزی یک نرم‌افزار کاربردی وجود دارد، و هیچ اشکالی ندارد که با استفاده از این نرم‌افزارها زندگی خود را راحت‌تر کنیم. اما برخی افراد احساس می‌کنند بیش‌ازحد به گوشی همراه‌شان متکی شده‌اند، طوری که به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند.

اعتیاد به گوشی همراه چیست؟

واژه «اعتیاد» اغلب برای توصیف آن نوع رفتارهای تکانشی (رفتارهای لحظه‌ای و بدون فکر) استفاده می‌شود که افراطی بوده، فرد را به‌شدت پریشان می‌کند، و بر زندگی روزانه او اثر می‌گذارد. این می‌تواند به استفاده از مواد مخدر یا رفتارهای خاصی مانند شرط‌بندی اشاره داشته باشد.

اگرچه استفاده بیش‌ازحد از تلفن همراه به طور رسمی به عنوان یک اعتیاد شناخته نشده است، هنوز هم می‌تواند بر زندگی فردی و اجتماعی افراد اثرات بدی بگذارد. بسیاری از متخصصان آن را یک «رفتار بی‌نظم» می‌نامند و سعی می‌کنند اثرات منفی استفاده از آن را از بین ببرند.

نشانه‌های اعتیاد به گوشی‌های هوشمند

مطالعه‌ای در سال 2016 اعتیاد به گوشی‌های هوشمند را این طور توصیف می‌کند: الگوی مضر استفاده از گوشی‌های هوشمند که به پریشانی شدید منجر شود و حداقل با سه مورد از نشانه‌های زیر در 3 ماه گذشته همراه باشد:

  • عدم مقاومت در برابر تکانش استفاده از گوشی هوشمند
  • اضطراب یا بی‌قراری بعد از کنار گذاشتن گوشی
  • استفاده از گوشی بیش از مدت‌زمان مورد نظر
  • تمایل دائم یا تلاش‌های ناموفق برای کنار گذاشتن یا کمتر کردن استفاده از آن
  • استفاده طولانی از گوشی هوشمند علیرغم وجود مشکلات فیزیکی و ذهنی ناشی از آن

این مطالعه به چند نشانه ممکن دیگر نیز اشاره می‌کند، این که استفاده از گوشی هوشمند:

  • ما را به خطر می‌اندازد (برای مثال، در هنگام گذر از خیابان)
  • سد راه روابط، تحصیل و کارمان می‌شود
  • به‌شدت پریشان‌مان می‌کند
  • یا وقت زیادی از ما می‌گیرد

5 نکته کاربردی برای مدیریت استفاده از گوشی همراه

هیچ تعریف رسمی‌ای برای استفاده افراطی از گوشی همراه وجود ندارد. اگر شما نگران این هستید که استفاده از گوشی همراه بر کار یا روابط شما اثر ‌منفی می‌گذارد، برای مدیریت زمانی که با گوشی همراه سپری می‌کنید، قدم‌های زیر را بردارید.

1. محدودیت زمانی تعیین کنید.

اگر فکر می‌کنید زمانی زیادی با گوشی همراه کار می‌کنید، شاید بهتر باشد برای استفاده از آن محدودیت زمانی مشخص کنید.

برخی افراد بیشترِ این زمان را بر روی یک نرم‌افزار کاربردی خاص صرف می‌کنند. برای مثال، شما عادت دارید مدام پیام‌های شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید یا یک بازی خاص را بازی کنید. در این موارد، می‌توانید بر روی گوشی خود برای استفاده از آن نرم‌افزار خاص محدودیت زمانی تعیین کنید تا در پایان زمان تعیین‌شده پیام هشدار دریافت کنید.

2. محرک‌های خود را بشناسید.

استفاده نادرست از گوشی همراه معمولاً بی‌دلیل نیست. طبق مطالعه‌ای در سال 2014، محققان عوامل متنوعی را گزارش کردند که در استفاده بیش‌ازحد از گوشی همراه توسط دانش‌آموزان نقش داشت:

  • تمایل به ارتباط اجتماعی
  • جذابیت گوشی‌ها، مانند صداها و تصویرهای خوشایند یا ویژگی‌های لمسی
  • دوری از ناراحتی، مانند بررسی پیام‌های دریافتی برای نادیده گرفتن یک موقعیت ناخوشایند بیرونی

شناخت این محرک‌ها و هر نوع نگرانی‌ای که باعث می‌شود به صورت افراطی از گوشی همراه خود استفاده کنید، به شما کمک می‌کند.

3. در طول شب، گوشی را از خودتان دور کنید.

مطالعات نشان داده است که استفاده نادرست از گوشی‌های هوشمند در زمان خواب اثرات مخربی بر کیفیت خواب افراد می‌گذارد.

به جای آن که گوشی خود را نزدیک محل خواب‌تان شارژ کنید، سعی کنید این کار را در اتاق دیگری انجام دهید. یا اگر می‌خواهید با استفاده از یک نرم‌افزار مراقبه یا شنیدن کتاب‌های صوتی به خواب بروید، تا جای ممکن گوشی را از خودتان فاصله بدهید.

4. پیام‌های اعلان را کم کنید.

مدیریت یک رفتار معتادگونه اغلب به کاهش وسوسه مربوط می‌شود، و هیچ چیزی وسوسه‌انگیزتر از صدای اعلان یک پیام جدید نیست.

شما احتمالاً متوجه نیستید که هر روز تعداد خیلی زیادی پیام دریافت می‌کنید، مگر این که آنها را با دقت بشمارید.

سعی کنید در ساعت‌های مشخصی از گزینه «مزاحم نشوید (Do Not Disturb)» گوشی همراه استفاده کنید، یا پیام‌های اعلان را برای نرم‌افزارهای کم‌کاربرد غیرفعال کنید. با این کار، این شما هستید که بر روی گوشی همراه‌تان کنترل دارید، نه برعکس.

5. از روش رفتاردرمانی شناختی استفاده کنید.

رفتاردرمانی شناختی (Cognitive Behavioral Therapy) بر اساس این ایده است که افکار بر احساسات و رفتار ما تأثیر می‌گذارند. بنابراین، ما با کار کردن بر روی افکارمان می‌توانیم احساسات و اعمال خود را تغییر دهیم.

یک رفتاردرمانگر شناختی به شما کمک می‌کند تا افکار یا باورهای زیربنایی که محرک شما در استفاده افراطی از گوشی همراه هستند را تشخیص دهید.

خلاصه کلام

گوشی‌های همراه بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند، طوری که فاصله گرفتن از آنها ما را به دلهره می‌اندازد. اما اگر نگران وابستگی خود به این وسیله مدرن هستید، برای مدیریت استفاده خود، از قدم‌های بالا پیروی کنید.

شما با آگاهی از محرک‌ها یا باورهای زیربنایی، غیرفعال‌سازی اعلان نرم‌افزارهای کم‌کاربرد، و توجه به مدت زمان استفاده روزانه، می‌توانید از وابستگی خود به گوشی‌های همراه رهایی پیدا کنید.

منبع:

https://psychcentral.com/addictions/coping-with-cell-phone-addiction#recap

بدون شرح

پاسخ دهید

Your email address will not be published. فیلدهای الزامی * علامت گذاری شده اند